mandag 9. mai 2011

Dag 62


Vinteren har sluppet taket nær Kautokeino


Reinlav og diverse i festesonen

8. mai
Munnikurkkio - Kautokeino 52km

Ny frostnatt, sol og skareføre fra morgenen av. Kom i gang ca halv sju i dag og klatrer over grensegjerdet etter et par km.
Tar ut retning mot Kautokeino og fortsetter gjennom bjørkeskog og over noen snøfattige myrer og lyngområder før jeg kommer meg litt opp i høyden hvor snøforholdene fortsatt er bra.
Kommer inn på en skuterløype ca to mil før Kautokeino. Den går over fjellet Adjit og kommer ned på Fv 4 ved Aksomuokti. Der er det slutt på skiføret, så jeg må ta beina fatt den siste mila inn til Kautokeino. En hyggelig kar tilbyr skyss - jeg takker pent nei, men han får ta med seg pulk, ski og sekk.
Nå må jeg sjekke ut forholdene for turen videre. Det er bra snøforhold i høyden men her i Kautokeino er det mest barmark.

1 kommentar:

  1. Hei hei storebror
    Du nærmer deg målet nå....er spent på hvilken dag !!!
    Her er det blitt grønt og flott, vår og sommer kommer liksom i ett ...
    Håper du får en fortsatt fin tur, og at føret holder.
    Elineklem til deg :)

    SvarSlett