lørdag 30. april 2011

Dag 53


29. april
Staloluokta - Kutjaure 46km

Ble vekket av rypekakling rundt hytta. Utrolig mye ryper i området, store flokker. Ble anbefalt å følge skuterspor på sjøen Virihaure til Arasluokta og følge Nordkalottleden videre over mot Vastenjaure. Ruta går gjennom Padjelanta nasjonalpark, som har storslagen natur. Ved Vastenjaure snakket jeg med noen reingjetere, som gjorde forberedelser til reindriften til sommeren. Fra Vastenjaure fulgte jeg skutersporene etter dem på østsiden av elva ned til Kutjaure.
Veldig bra skiføre i høyden, 7-800moh, men lavere er det nesten slush. Skyet og noe solgløtt hele dagen. Det kjølnet litt mot kvelden, så det ble litt skarpere føre.
Ved Kutjaure var det enda tre fire km til neste turisthytte, men der var jeg innom og snakket med en hyggelig svenske på ei hytte, det endte med at jeg likegodt fikk leid nabohytta, som var brorens. Jeg var klar for å ta kveld og sa sjølsagt ja takk:)


Ei trivelig lita hytte.

Fortsetter mot Akkajaure og videre mot Sitasjaure i morra.

1 kommentar:

  1. Fint å få hilsen og bilder fra deg...alltid like spennende.
    Du får ha en god natt, og opp uthvilt i morgen til ny etappe. Det går unna nå !!!
    Elineklem til deg

    SvarSlett