fredag 22. april 2011

Dag 41


Namsvatnet

17. april
Røyrvik - Viermahytta 30km

Det regner fortsatt ganske mye. Fortsetter til Namsvatnet på rulleski. Har snakket med folk som er kjent i området og det skal gå an å gå innover Namsvatnet i skutertraseen selv om det er mye overvann. Våt opplevelse på rulleski til Namsvatnet, men der er det heldigvis en varmestue.
Følger skutertraseen innover vatnet til Viermahytta. Snøen bar stort sett, men gikk gjennom noen steder. 40-50cm overvann.
Framme ved hytta halv sju.

I morra er planen å gå gjennom Børgefjell.



SPOT er er fin dings som kan sende spor der jeg går og en OK melding når jeg er vel framme.
Sporet stanset midt på Namsvatnet og OK meldingen kom ikke ut denne kvelden.
Jeg ble vekket ca 00.30 av et helikopter, som kretset over og rundt hytta og jeg forstod fort hvem de lette etter.
Jeg fikk besøk fra redingsbasen i Brønnøysund. De ville bare sjekke om alt var ok.
Jeg kunne melde om at alt var ok og at jeg var i god behold;o)

1 kommentar:

  1. Kommentar fra "bakapparatet".

    Når sikkerheten er lagt opp rundt mobiltelefon og SPOT blir det fort ubehagelig når ingen av delene gir signal fra seg, og spesielt når sporet stoppet midt på Namsvatnet. Vi var rimelig sikre på at alt var ok, men spørsmålet ble hvordan vi skulle takle den andre muligheten. Vi prøvde først å få en snøscooter til å kikke innom hytta, men ingen ville innover på grunn av overvann. Konklusjonen ble derfor at vi varslet situasjonen og etter en rask vurderingen fra vakta i Steinkjer ble det besluttet å sjekke resten av den planlagt ruta og hytta med helikopter. Kl 01:10 fikk vi heldigvis tilbakemelding om at alt var ok.

    Vi takker vakta til politiet i Steinkjer og redningstjenesten i Brønnøysund for rask og god håndtering av situasjonen.

    Det er en betryggelse å ha slike velfungerende systemer i bakhånd og heldigvis ble dette et enkelt oppdrag.

    God tur videre Øyvind, satelitt-telefon kommer dersom SPOTen skulle bli ustabil igjen.

    På vegne av "bakapparatet".

    -Kjetil-

    SvarSlett